Afbeelding
Foto: Annechien Oonk

Halve Maen bezoekt Koggewerf

Algemeen

KAMPEN - Het jacht de Halve Maen, een replica van een 17e eeuws schip, meert begin mei af aan de Koggewerf in Kampen. De Kamper Kogge is in de periode mei en juni weg uit Kampen om nautische evenementen te bezoeken in onder andere Blankenberge en Oostende (beiden in België). Omdat daarmee de ligplaats van de Kogge wekenlang vrij is, is de ligplaats van de Kogge aan de IJssel voor een periode van zo’n 6 weken aangeboden aan de Halve Maen, die tijdens het paasweekend de blikvanger was van de zeilvloot gedurende Sail Kampen. De rondleiders van de Koggewerf zullen tijdens deze periode de bezoekers van werf ook rondleiden over de Halve Maen.

De originele Halve Maen was zeker niet alleen een ‘VOC’ schip. Het was, en is, echt een capsule van Nederlandse maritieme geschiedenis en sluit uiteindelijk aan bij de Hanzeperiode. Gebouwd in 1605, de hoogtijd van kaperschepen, ter verdediging en aanval op de vijand (Spanje/Portugal). Vervolgens deed het mee aan de bulkgoederenhandel in de Baltische zee, zoals in 1608, toen het een lading graan uit de oude Hanzestad Melving (nu Elblag in Poland) ophaalde.

In de 17de eeuw konden schepen al ‘om Jutland’. Zo was de Halve Maen in Amsterdam in 1609, toen het gekocht werd om als ontdekkingsschip de Noordoostpassage te vinden. Het Nederlandse schip, met een Nederlandse bemanning en 4 Engelsen, waaronder Henry Hudson, vond ook de Noordwestpassage niet, maar wel een mogelijke bonthandel in de delta rond Manhattan eiland. In 1611 vertrok de Halve Maen voor een nieuw avontuur uit Texel, nu echt als VOC schip, om, samen met de retourschepen Banda en Bantam, de nieuwe gouverneur Laurens Reaal naar de spijs-eilanden te brengen. Aan boord van de Banda was ook een dominee uit Kampen, die ook over de Halve Maen schreef. Tot 1619 deed de Halve Maen mee aan de inter-Aziatische spijzerijhandel. Kaper, moedernegotie, ontdekkingsschip en VOC schip, het was een schip met ’40.000 zeemijlen’ geschiedenis. Ook de replica is een echt ervaren schip vol met zijn eigen verhalen en haar eigen 40.000 zeemijlen.