Afbeelding
Foto: Studio Neeltje

Column Ondernemen in Kampen: Elkaar versterken door te luisteren naar elkaar

· leestijd 1 minuut Ondernemen in Kampen

Ik had de eer om zitting te nemen in een paneldiscussie van Nieuwsblad Transport op de logistieke beurs in Breda. Aan dezelfde tafel zaten een Belgische hoogleraar logistiek en een manager van de logistieke afdeling Schiphol. De journalist richtte zich op de rol van ondernemend Nederland met betrekking tot diverse transities die momenteel gaande zijn. 

De hoogleraar pleitte voor meer samenwerking, onder andere vanwege het bekende fenomeen dat bijvoorbeeld een derde van alle zeecontainers die wereldwijd worden vervoerd, inefficiënt wordt ingezet. Met andere woorden lege dozen verplaatsen. Door meer samen te werken, maar vooral ook het lef te tonen voor meer openheid tussen verladers, kunnen er enorme winsten behaald worden op het gebied van duurzaamheid, maar ook keiharde munten. Eenzelfde situatie doet zich voor bij de vrachtafhandeling op Schiphol. Rijen vrachtauto’s en busjes staan vaak te wachten voor vaak een kleine deelvracht met dezelfde regionale bestemming in het land.

Wat opviel in het verhaal van beide heren, is dat met name de nieuwe generatie veel minder gesloten is in het uitwisselen van informatie en openstaat voor digitale (AI) oplossingen. Er is dus hoop en dat is supermooi.

Een ander onderwerp dat aan de orde kwam is een luisterende en dienstbare overheid.

Even de basis daarvan.  
“Onze samenleving heeft een overheid ingesteld om zaken voor haar te regelen die het algemeen belang dienen.” 

De samenleving betaalt diezelfde overheid en mag een open, eerlijke en dienstbare overheid verwachten die geheel ten dienste van de samenleving staat.

Echter, helaas kennen we allemaal te veel voorbeelden die het tegenovergestelde laten zien.

De man van Schiphol was moedeloos, omdat hij tegen muren oploopt. Niet de ratio telt, maar de politieke wind. Naar inhoudelijke argumenten wordt amper of selectief geluisterd, waardoor er besluiten worden genomen die haaks staan op het landsbelang. Het gaat in deze column te ver om de lijst van voorbeelden op te sommen, maar als zelfs bij een organisatie als Schiphol de moed in de schoenen zakt, dan zijn we volgens mij in Nederland zo onderhand op slopershoogte beland met ons bedrijfsleven. Is het dan raar dat de laatste weken het nieuws bol staat van de dreiging dat grote bedrijven Nederland gaan verlaten? Is het raar dat VNO-NCW en MKB-Nederland de noodklok luiden?

Gelukkig wordt zowel lokaal in onze gemeente als in de provincie nu het initiatief genomen om de connectie met het bedrijfsleven op peil te brengen, maar in Den Haag is dat besef nog echt niet doorgedrongen. Vorige week bij een bezoek aan Den Haag, georganiseerd door MKB-Nederland en VNO-NCW, wist Jacco Vonhoff het zo mooi uit beelden door een vergelijk te maken met vogels.

De ministeries worden bemenst met kalkoenen die heel hard ja roepen, maar nee schudden.”
We weten met z’n allen waar het beleid gemaakt wordt?! Jaja, de ministeries. In die zin is er weinig hoop op verbetering. Gelukkig ligt dat geheel anders bij de Tweede Kamerleden die uit onze regio komen en dat is gewoon geweldig.

Hoe dan ook, u mag van de IC verwachten dat wij luisteren naar onze leden en problemen signaleren. Dat doen wij met verve en gaan geen enkele vorm van tegenwerking uit de weg, op welk vlak dan ook.

Bert Weever, voorzitter IC Kampen