<< Ga terug

Zakenvrouw Daniëlle Koopman van Sportfondsenbad De Steur: ‘We hebben hard moeten vechten’

Zakenvrouw Daniëlle Koopman van Sportfondsenbad De Steur: ‘We hebben hard moeten vechten’
Zakenvrouw Daniëlle Koopman van Sportfondsenbad De Steur

Door Alex de Jong @ Attest Communicatie

Ze begrijpt als geen ander (‘want ik kom hier ook vandaan’) dat ‘de Kampenaar’ moeite had met de overgang van het oude naar het nieuwe zwembad. Samen met het personeel heeft ze hard geknokt voor een beter imago van de nieuwe locatie van Sportfondsenbad De Steur. ‘Het oude zwembad was altijd open, toegankelijk voor iedereen, zoveel beter dan het nieuwe…’ Daniëlle Koopman, algemeen manager van het Kamper zwembad somt het commentaar met een glimlach op, maar de ondertoon is voelbaar. Het deed pijn. Niet alleen bij haar, maar bij alle medewerkers.

Het idee dat het ‘veel te dure’ zwembad ‘ons’ werd opgedrongen, niet mooi is, ‘veel te duur’, niet passend is… het waren zaken waar het personeel, dat - deels - eerder ook al in het oude bad werkte, mee te kampen kreeg.

Mooie herinneringen
Maar eigenlijk ging het daar allemaal niet om, weet Daniëlle. ‘Mensen vonden het vooral vreemd dat er een ‘heel duur’ nieuw zwembad werd gebouwd, waar het oude bad nog prima voldeed’, weet ze. Dit soort ‘feiten’ gingen in de belevenis van menigeen een eigen leven leiden; zonder dat de daadwerkelijke cijfers deze ‘waarheden’ staafden. Daniëlle zegt het niet omdat ze zo graag haar gelijk wil halen. Wel omdat ze het zo jammer vindt dat menigeen op basis van verkeerde feiten zoveel ongezouten commentaar leverde. En toch… eigenlijk begrijpt ze de frustratie ook weer wel. ‘Als je een zwembad, dat meer dan veertig jaar in Kampen als het sociale middelpunt fungeerde, besluit te verlaten en af te breken, dan gaat er veel meer kapot dan een zwembad alleen. Mensen hebben herinneringen aan het oude bad. Ze hebben er hun jeugd doorgebracht, lol beleefd, hun kinderen - en later hun kleinkinderen - ermee naartoe genomen… Maar vergeet niet: ook met ons nieuwe bad zijn we bezig met geschiedenis schrijven.’

Klimaat en openingstijden
Het oude bad was echt niet meer van deze tijd en ‘moest’ wel tegen de vlakte. ‘Nieuwbouw kostte 13 miljoen euro, maar dat was goedkoper dan het oude bad renoveren.’ Sterker nog: wie goed luistert bemerkt al snel dat het oude bad een bodemloze financiële put was. De nieuwe locatie is hypermodern, gebouwd op basis van de nieuwste inzichten en met de nieuwste stand der techniek. Duurzaam, energiezuiniger en praktischer dan het oude bad ooit had kunnen worden. ‘Bovendien was het steeds lastiger om aan alle nieuwe strenge wet- en regelgeving te kunnen voldoen’, vertelt ze. ‘We hebben daar tien jaar lang geprobeerd om het keurmerk ‘veilig en schoon’ te behalen, maar kregen de vloer nooit hygiënisch schoon genoeg, terwijl we op deze nieuwe locatie het keurmerk in no time wisten te behalen.’

‘Ja, men was gewend dat het bad ‘altijd’ open was, maar mensen maakten niet al die tijd gebruik van het bad’, gaat ze verder. ‘Toch moet je extra veel stoken om het bad op de juiste temperatuur te houden. Ook als er maar twee man in het water liggen.’ Dus werden de openingstijden van het nieuwe bad aangepast. Natuurlijk leverde dat commentaar op. ‘Maar een bad dat altijd open is, dat altijd energie verbruikt, waar altijd toezichthoudend personeel moet rondlopen, ook op tijden waarop dat niet nodig is, kost de gemeenschap veel geld.’ Tenslotte hanteerde de gemeente voor het oude zwembad een zogenoemde ‘open eind’-constructie. Dat betekent dat zij voor alle extra kosten garant stond.

Duurzaamheid
‘We verbruikten op de oude locatie maandelijks vijftigduizend (!) kuub gas. Met diezelfde kubieke meters kunnen we nu drie tot vier maanden toe!’ Koopman: ‘In een tijd waarin we onze mond vol hebben van duurzaamheid en milieu, zijn dat wel zaken om bij stil te staan, toch?’ Daarnaast zorgen 128 zonnecollectoren voor de energieopwekking. Het regenwater wordt opgevangen, gefilterd en als drinkwater gebruikt. Ook zijn de bodems van de zwembaden zo geconstrueerd dat ze tot aan de waterspiegel omhoog gebracht kunnen worden. Daardoor blijft het water ook ’s nachts langer warm. Hierdoor is er de volgende dag veel minder energie nodig om de boel weer op temperatuur te brengen. ‘Ook is geen transport en opslag van chloor. We maken het zelf en dit wordt naar behoefte toegevoegd aan het badwater.’ Het zijn besparingen waar het milieu, de exploitant, de gemeente, maar ook de bewoners van Kampen de vruchten van plukken. ‘Of je nu individueel baantjes wilt zwemmen, of een groepsles wilt bijwonen; wees welkom. Kom binnen en ervaar de sfeer van ons bad, of drink desnoods alleen een kopje koffie. Met de plannen voor de aanpak van het groene hart wordt dit er nog aantrekkelijker op!’ Ook zijn er diverse mogelijkheden voor ondernemers om elkaar te treffen. Er is een aparte ruimte voor workshops en lezingen, en ook kan de aanwezige catering voor de innerlijke mens zorgen. ‘We willen een plek zijn voor iedereen en voor alle Kampenaren. Of je nu van zwemmen houdt of niet.’



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Brug

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement