<< Ga terug

Vraag het de burgemeester

Vraag het de burgemeester
Foto: Foto: Aangeleverd.

"Ach, de gemeente gaat toch gewoon z’n eigen gang." Of toch niet? Het gemeentebestuur neemt maandelijks talloze beslissingen en kan daarbij niet iedereen tevreden stellen.

Besturen vraagt om het afwegen van belangen van verschillende groeperingen. Vraagt u zich ook wel eens waarom de gemeente nou net die ene beslissing neemt? Of wilt u juist dat zij ergens tegen in actie komt? Vanaf nu kunt u uw vraag rechtstreeks aan burgemeester Bort Koelewijn stellen door de vraag te mailen naar de redactie. Wij leggen tweewekelijks de meest interessante voor aan de burgervader. Zit u ook met een vraag? Mail deze dan naar redactie@brugmedia.nl met als onderwerptitel 'Vraag het de burgemeester'.

"Streeknieuws gaf mij de ruimte om elke veertien dagen een column te plaatsen. Daarvan heb ik dankbaar gebruik gemaakt. Het bood mij de kans op een wat luchtiger manier sommige aspecten van het besturen van de gemeente toe te lichten. De keuze werd aan mij overgelaten. Ik heb begrepen dat Streeknieuws zich wat meer op IJsselmuiden gaat richten en Nick de Vries van weekblad De Brug heeft mij gevraagd om als columnist te blijven functioneren en in mijn columns in te gaan op vragen die onder inwoners leven. Dat wil ik graag doen.

Sommige vragen worden mij gesteld waarop ik liever maar gewoon persoonlijk een antwoord op geef. Zoals de vraag of het mij nog steeds goed bevalt hier. En de vraag of ik bij elk bezoek bij een 60 jarig bruidspaar met even veel smaak het gebak nuttig (wat zeker het geval is). Waarover ik schrijf heeft meestal op de een of andere manier met de actualiteit te maken. B en w en de gemeenteraad nemen besluiten die onze gemeenschap raken en die licht ik graag toe. Daarbij kies ik als regel een manier van kijken die niet direct als ‘politiek’ overkomt. Misschien wat saai, maar dat laat ik graag aan de politieke partijen over die bijvoorbeeld in ‘raadspraat’ en op hun websites hun visie geven. Mijn manier van kijken wordt meestal ingegeven door vragen die mij worden gesteld op straat, bij recepties, bij openingen van exposities. Die vragen benader ik vanuit de rol van de gemeente of vanuit mijn positie als burgemeester. Ik ben dus niet van de politiek. Op mijn columns in Streeknieuws heb ik bij mijn weten zelfs niet 1 keer commentaar gekregen dat ik als burgemeester mijn boekje te buiten was gegaan. Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet of iemand ze ook las.

De vraag wat ik vind van het aftreden van wethouder Ekker, zal ik dus niet inhoudelijk beantwoorden. Ik kan wel toelichten dat een wethouder (en ook de burgemeester) altijd het vertrouwen van de gemeenteraad moet hebben om te kunnen besturen. Ik kan ook toelichten dat wij in Kampen binnen het fractievoorzittersoverleg de afspraak hebben gemaakt dat wanneer er twijfel is over het functioneren van collegeleden of raadsleden, zij dat in eerste aanleg binnen het fractievoorzittersoverleg aan de orde stellen. Onderzoek kan dan uitwijzen of er echt iets aan de hand is of niet. Ik kan ook toelichten dat ik het als burgemeester betreur dat een lid van het college zich genoodzaakt ziet om af te treden. Ik zie het als mijn taak om het college, ongeacht politieke samenstelling, zo sterk mogelijk te maken in het belang van de bestuurbaarheid van de gemeente. Daar hoort ook het investeren in samenwerking als team bij. Als een wethouder moet aftreden ervaar ik dat als een verlies. En ik besef maar al te goed hoezeer dit als een drama bij de betreffende bestuurder overkomt. Want wethouder ben je met hart en ziel, dag en nacht en alle dagen van de week in het belang van de gemeente. En de gemeenteraad heeft een controlerende taak en stelt ook kaders hoe de gemeente bestuurd moet worden."

Bort Koelewijn



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo