De Brug

Donderdag, 4 juni 2020

Al het nieuws uit Kampen, IJsselmuiden e.o.

Stikstofdepositie Lelystad Airport onderschat

Stikstofdepositie Lelystad Airport onderschat
Foto: Lelystad Airport
Redactie: Fred Sollie

REGIO - De Commissie voor de milieueffectrapportage en het RIVM hebben samen de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport geëvalueerd. De depositie van stikstof is onderschat en iets hoger dan de grens waarboven een natuurvergunning nodig is.

De Commissie en het RIVM kijken daarnaast vooruit. Zij adviseren de minister om eenduidige instructies te geven voor toekomstige stikstofberekeningen van vlieg- en wegverkeer.

Minister van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vroeg de Commissie en het RIVM de stikstofberekeningen van Lelystad Airport te evalueren. Dit is gedaan naar aanleiding van de kritiek van de Raad van State op het Nederlandse stikstofbeleid en die van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) op het milieueffectrapport. De minister heeft gevraagd om aan te geven wat dit betekent voor toekomstig stikstofonderzoek.

Volgens de Commissie en het RIVM is onterecht aangenomen dat de uitlaatgassen van vliegtuigen door verbrandingswarmte opstijgen. Zij stelden vast dat de depositie van stikstof op het beschermde natuurgebied ‘Veluwe’ daardoor te laag is berekend. Bij een berekening waarbij de uitlaatgassen niet opstijgen, is de depositie hoger dan de grens waarboven een natuurvergunning noodzakelijk is, zoals ook SATL aangeeft. Een andere conclusie is dat de effecten van vliegverkeer boven de 3.000 voet niet beter in beeld konden en kunnen worden gebracht. De effecten van het autoverkeer van en naar de luchthaven zijn in beeld gebracht volgens de regels van het toenmalige Programma Aanpak Stikstof.

De Raad van State heeft op 29 mei 2019 een streep gezet door het Nederlandse stikstofbeleid. Daarom is het nodig om stikstofemissies opnieuw te beoordelen, ook die van de grote Nederlandse luchthavens die nu geen natuurvergunning hebben. Uit de evaluatie blijkt dat er uiteenlopende en deels tegenstrijdige uitgangspunten bij rekenregels zijn. De Commissie en het RIVM adviseren de minister daarom te zorgen voor eenduidige instructies voor toekomstige stikstofberekeningen. Daarnaast wijzen zij erop dat berekeningen transparant en reproduceerbaar moeten zijn.

Het zal mij niet verbazen, dat de club van 'de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL)' in het verleden gewoon via Schiphol, Eindhoven, Groningen, Düsseldorf jaarlijks één of meerdere keren op zonvakantie gingen. Altans ik heb in het verleden nooit iets van deze mensen vernomen. Dus: mijn inziens; 'Men heeft heel veel boter op het hoofd' .
Klaas | donderdag 2 april 2020 14:38