<< Ga terug

Mister M zoekt een helikopter

Mister M zoekt een helikopter

De ontwikkelingen gaan te langzaam. Op het gebied van mobiliteit wel te verstaan. We blijven vasthouden aan onze heilige koe op vier wielen. Dat vele blik eist echter veel ruimte op en dat probleem wordt alsmaar groter. Kerst in Oud Kampen gunde ons een vooruitblik op de overlast aan blik die we tijdens de Hanzedagen tegemoet mogen zien. Er zullen voor onze mobiliteit andere stokpaardjes bereden moeten worden. Of bevlogen.

Oude wijken in ons stadje hebben het zwaar. Of beter gezegd, hun inwoners. Wijken als het centrum of Brunnepe zijn gebouwd op hooguit 1pk met een kar op houten wielen, niet op tientallen gemotoriseerde pk’s in een blikken doos op wielen. Desondanks wil de stadsbewoner van nu zijn blikken karretje recht voor de voordeur hebben. Of haar karretje, de emancipatie doet ook in dezes zijn intrede. Als smoes worden kinderen aangevoerd, of boodschappen, of slechte loopschoenen, maar uiteindelijk zijn we gewoon lui en gemakzuchtig. Niet voor niets kunnen we voor elke scheet de auto pakken.

Aan de Oranjesingel lukte het aanwonenden om openbare parkeerplaatsen voor de bewoners te bestemmen en de Balkstraat volgde dat voorbeeld (inmiddels is een deel van de gele borden weggehaald – red.). Witte voetjes in het gemeentehuis of een extra kerststol voor de verantwoordelijke ambtenaar doen wonderen. Bij de Oranjesingel zijn natuurlijk parkeerplaatsen vervallen door het opbreken van het Hagenterrein. Aan de Balkstraat zijn alleen maar niet-bestaande parkeerplaatsen op het gras vervallen nu dat strookje groen wordt vol geplempt met steen en beton. De projectontwikkelaar, die Brunnepe nog meer weet te verstenen dan de vooroorlogse wijk al is, dreigde zelfs met verlies aan werkgelegenheid als hij niet op tijd het gras en de ruimte vol kon gaan bouwen. Op de eerste steen kan straks met trots vermeld worden dat dit rijtje huizen (zonder parkeerplaatsen!) het bouwbedrijf redde – voor zolang als het duurde.

Het Hagenparkeerdek voor inwoners van centrum en Brunnepe is nog lang niet klaar en ondertussen worden straten wel opgebroken of afgesloten voor evenementen als KiOK en de Hanzedagen. Persoonlijke overlast staat natuurlijk in geen verhouding tot het plezier van de medemens en tot de statusverhoging van ons stadje. Zo denkt de gemeente ook eerst aan bezoekers en toeristen in plaats van haar eigen inwoners. De middenstand treedt in haar voetsporen want voor haar zijn omzet en werkgelegenheid natuurlijk ook heilig. Van toeristen en andere gasten moeten we het hebben want de helft van Kampen heeft alleen op zondag tijd voor boodschappen. Zij moeten dus verkassen naar omliggende plaatsen en onderhouden de middenstand aldaar.

Dit draagt allemaal niet bij aan die toch al zo lastige mobiliteit. Voor het centrum kunnen shuttlebussen ingezet worden en voor Brunnepe helikopters. Met de helikopterbewegingen kunnen we wennen aan de overlast vanuit de lucht die ons te wachten staat. En daar kunnen we ook op inspelen! Als we nou eens een landingsbaan aanleggen voor de vliegtuigen die toch over ons heen vliegen van Schiphol naar Lelystad en vice versa? Genoeg ruimte in Kamperveen of op Kampereiland en dan met de shuttlebus naar Kampen. Daar zit toekomst in. Kampen als kleine dependance voor vliegveld Lelystad. Het CDA ziet graag de naam Lelystad omgedoopt in Lelystad-Zwolle maar de echte toekomst zit ’m in Lelystad-Kampen-Zwolle Airport!

Mister M

Contact: Krabbels@MrM.nl
Of (archief in eigen beheer):
http://www.Facebook.com/gekrabbel




Ontworpen door BCO Reclameburo