<< Ga terug

Mister M ziet onze gemeente scheuren

Mister M ziet onze gemeente scheuren

Scheiden is in. Vroeger kon men nog een leven lang bij elkaar blijven. Tegenwoordig lijkt men daarvoor te lang te leven. Behalve bij liefdesrelaties zien we dat ook in arbeidsrelaties. En in de relaties tussen woonplaatsen en gemeentes. Na een huwelijk in 2001 gaan Kampen en IJsselmuiden nu meer en meer hun eigen weg. Treedt er met een scheiding tussen de twee plaatsen een scheuring op in de gemeente?

Over een recent gepresenteerd parkeerplan - voor Kampen maar in IJsselmuiden – klinkt veel Iesselmudens gemopper. Zoals er veel Kamper gemopper klinkt op de Zwolseweg voor het treinstation waar men niet meer linksaf mag de Stadsbrug over. Op het treinstation zelf start binnenkort het gemopper als de treinen maandenlang de gehele week en dag uit gaan vallen vanwege een verbouwing tot tramstation. Doch Kampen heeft nu haar eigen station! Weliswaar ligt dat echt buiten de stad maar die trein rijdt wel sneller. Bovendien niet alleen naar Zwolle maar ook naar echt grote plaatsen! De afsluiting van de Zwolseweg naar Kampen is te wijten aan verveling op ons Stadhuis. Plannenmakers braken zich het hoofd over hoe zichzelf bezig te houden. Voor verkeersmaatregelen vonden ze een provinciaal subsidiepotje – Eureka! Het automobilistje pesten bevalt zo goed dat de tijdelijke maatregel wordt bestendigd.

Zou er in IJsselmuiden onvrede leven, zoals je wel vaker ziet in wankele relaties? Als IJsselmuiden net zo lief weer zelfstandig door het leven gaat, zal ze haar grote grondgebied van weleer niet meer terugkrijgen. De vele Kamper politici, die in IJsselmuiden gezeteld zijn, mogen er als werkforens blijven wonen mits ze via de Molenbrug pendelen. De Stadsbrug moet een monument van hedendaagse architectuur worden en alleen bestemd voor langzaam verkeer, agrariërs voorop gevolgd door fietsers en voetgangers - op weg naar Kampen na geparkeerd te hebben in IJsselmuiden. Ironisch stond er juist vorige week over de Stadsbrug een artikel uit de oude doos op de Brugwebsite. In oktober 1999 werd enthousiast de nieuwe Stadsbrug geopend, euforische politici voorop – sommige zaken veranderen nooit.

Door veranderende tijden is de Stadsbrug tot een struikelblok verworden. Voornoemde afsluiting doet daar een schepje bovenop. Zo traineren we het contact tussen beide plaatsen en wordt een scheuring gevoed. Maar wie wil er eigenlijk bij het kolderieke Kampen horen? Blaten over erfgoedbesef terwijl een historische sluis gesloopt wordt en een VVD die onnodig een nieuwe wethouder wil uit eigenbelang en om maar geen (gemeenschaps-)geld te hoeven besparen. De lange bedroevende lijst van nieuwe Kamper Uien wordt regelmatig besproken door het buitenparlementair beraad op het Unieplein. Het grote nieuws van de dag (2 juni – red.) staat onder de cartoon van Prikje. Deze echte volksvertegenwoordigers bekijken en bespreken aan hun ronde tafel meewarig de scheiding tussen Kampen en IJsselmuiden. Vorig jaar hebben ze nieuw meubilair gekregen, weliswaar met een schoonheidsfoutje. De stenen tafel staat net te ver van de houten banken voor een echt ontspannen parlementaire zit met de benen op tafel.

Mister M

Contact: Krabbels@MrM.nl
Of (archief in eigen beheer):

http://www.Facebook.com/gekrabbel

P.S. Na verschijnen van deze Krabbels in de papieren Brug heeft Gerrit Jan ten stadhuize (of voor de Stadsbrug?) het licht gezien! De na het project toch gecontinueerde afzetting wordt opgeheven. Linksaf voorsorteren en afslaan, vanaf de Zwolseweg de Stadsbrug op, wordt weer toegestaan. Mits het verkeerslicht op groen staat maar dit wordt voor de tigste keer geoptimaliseerd, volgens herhaalde belofte. Over causale verbanden met onderhavige publicatie doen we geen uitspraken. Eurekabelevingen zijn voorbehouden aan het Stadhuis.




Ontworpen door BCO Reclameburo