<< Ga terug

Mister M niet gerustgesteld over de N50

Mister M niet gerustgesteld over de N50Mister M niet gerustgesteld over de N50

Nederland wordt weer een stukje veiliger. Kampen wordt weer een stukje veiliger. Niet door de komst van meer agenten, toezichthouders of buurtwachten. Nee, dè weg langs Kampen wordt aangepakt. Een mooi vooruitzicht waarmee we de leegte aan (regionaal) nieuws kunnen vullen. In de krant en bij de kapper. De hype is geslaagd. Vooralsnog.


Menigeen is het al jaren een doorn in het oog. Er gebeuren ongelukken op de N50 en dat is natuurlijk ongewenst. Soms komt de verontwaardiging daarover tot een hoogtepunt, beter gezegd dieptepunt, als dat een paar keer in korte tijd gebeurd. Voeg daarbij een prachtige dramatische foto van een aan alle kanten ingedrukte auto en de ingrediënten zijn compleet om een hype op te zetten. Vergelijkbaar met de kettingbotsing waarin de rode auto werd geplet, ontstond er een kettingreactie die boven de gewone man in de straat uitsteeg. Ons regionale dagblad dook erop en lokale en provinciale overheidsbestuurders wilden wel afreizen naar Den Haag voor een persoonlijke lobby.


Dat zakenreisje wordt hen jammerlijk door de neus geboord door een snelle actie van de PvdA en VDD in de Tweede Kamer. Zij dienden samen met CDA en CU een motie in om de al jaren begeerde verbreding van de N50 prioriteit te geven en die motie werd gisteren al behandeld! De euforie bij deze en gene in onze regio groot. Het bedrijfsleven juichte om het vooruitzicht van een vrije doorgang op de A(!)50 langs Kampen en GBK zag haar pogingen geslaagd om een hype aan te slingeren. Helaas zijn ze door GroenLinks weer met beide benen op de grond gezet, op het groene gras in de berm, beter gezegd, dat voorlopig nog geen zwart asfalt wordt. De gezamenlijke GL-fracties van Zwolle e.o. wijzen erop dat met een eventuele aanname van de motie in Den Haag de opwaardering van de autoweg nog niet morgen gerealiseerd is, zelfs nog niet overmorgen. Natuurlijk wezen ze ook op de verstikkende milieueffecten van een vierbaansweg maar dat wordt wel gecompenseerd door hier en daar een boompje te planten. Het liefst op Boomplantdag met de verzamelde pers erbij. Zo weten we ook ons geweten goed te praten met de sportschool op zaterdagmorgen. Na die exercitie en een rondje over de Zwartendijk op zondagmorgen, mogen we weer van maandag tot en met vrijdag op ons gat in de automobiel in de file staan.

Er zal nog veel water door de IJssel stromen voordat de N50 bij Kampen wordt opgewaardeerd. Bij Rosmalen duurde het destijds zo’n twintig jaar. De nieuwe interessante ontwikkeling is wel de inbreng van eigen geld waarmee het Rijk haar verantwoordelijkheid afschuift. Daarbij kunnen we ons troosten met de gedachte dat we niet de enige zijn. Bij Barneveld staan er voor de A1/A30-verkeersaansluiting ook roependen in de woestijn (lees: in de verkeersjungle). Een andere troost is de toenemende veiligheid van onze heilige koeien. De Suzuki Swift, die het middelpunt vormde van de dramatische nieuwsfoto, stond daar vroeger niet bekend om maar werd meer om Karst Tates bekend. De onfortuinlijke Urkse chauffeuse nu kon met behulp van de brandweer levend en wel achter (lees: onder) het stuur vandaan komen. De bescheiden rode automobiel was aan voor- en achterzijde opgefrommeld maar de goede beschouwer kan zien dat in de dorpel van het bestuurdersportier geen kreukel te zien was. Een geluk bij een ongeluk.

Mister M




Ontworpen door BCO Reclameburo