<< Ga terug

Mister M is bezorgd om de touristen

Mister M is bezorgd om de touristen

We klagen graag. Sommigen omdat ze niks beters te doen hebben, anderen uit overtuiging. Er is een initiatief gestart om anderen te laten klagen. Zij die ons stadje bezoeken oftewel de weledele, hooggeachte toeristen. Of moeten we touristen schrijven? Met dat overal opduikende Engels werken we ook taalverloedering in de hand. VVV is passé en Tourist Info gaat het helemaal maken voor de toeristen. Denken wij. Zij niet.

Het nieuws is al een beetje weggeëbd maar de gevolgen nemen in een vloedbeweging toe. ”Wat lopen die daar te dwalen,” klinkt het op de Oudestraat, ”zijn ze Pokémons aan het zoeken?” ”Nee joh”, reageert zijn Kamper buurman die naast hem fietst, pardon, loopt. ”Dat zijn toch overduidelijk toeristen.” ”Komen ze ze zelfs al over de grens daarvoor?!”, reageert de eerste. Maar dan worden ze aangeklampt en komt de aap uit de mouw - geen Pokémon dus. De dwalende personen blijken de VVV te zoeken. In alle reisgidsen in binnen- en buitenland wordt dat aangeprezen als eerste informatiepunt voor recreatie in den vreemde. Daar staat de afkorting ook voor: Vereniging voor Vreemdelingenverkeer. Doch helaas voor de toeristen denkt Kampen het weer beter te weten.

Drie jaar geleden werd de VVV-winkel in Kampen al opgeheven en gemarginaliseerd tot een agentschap in een boekhandel verderop. Nu is de volgende stap gezet en is het aloude Nederlandse concept overboord gegooid. In 1885 werd in Nederland de eerste VVV opgericht maar Kampen heeft aan die lange staat van dienst geen boodschap. Ze wil zich modern, hip en internationaal presenteren. De verblindende roes van de Internationale Hanzedagen volgend jaar snelt haar vooruit. Sowieso wordt het Nederlands ondergewaardeerd en de boekhandel, die het VVV-agentschap huisde, moest ook een internationaal aansprekende naam krijgen. Toeristische en historische vondsten worden echter geminacht, zoals de snelle sloop van de sluis aan de Noordweg laat zien. VVV staat in Kampen voor Vele Verdwenen Vondsten dus dan toch maar een andere, lelijk Engelse naam om de tourist te lokken.

Natuurlijk kent ons stadje ook veel buitenlandse bezoekers, te beginnen met gastarbeiders uit Oost-Europa, veelal Polen, en asielzoekers uit het AZC, veel verderop langs de Flevoweg. Gastvrij Kampen wijst ze de weg met internationaal klinkende winkelnamen waar ze hun zuur verdiende respectievelijk zuur verkregen centen kunnen besteden. In één behoefte kan in de wijde omgeving niet worden voorzien, te weten een rosse buurt en dat levert sporadisch onwenselijke capriolen op, zoals onzedelijke gedragingen langs de Flevoweg. Wel wordt er volop voorzien in toeristische informatie want de vestigingen die dat verstrekken, schieten als paddenstoelen uit de grond. Zo zeer, dat de toerist door de paddenstoelen het bos niet meer ziet. Ofschoon iedereen verkondigt dat het niet lucratief is, is Kampen sinds kort met drie punten Tourist Info verrijkt, naast de officiële in de Stadskazerne. Beide instanties vinden elkaar in de overeenkomstige geschiedenis van een stortvloed aan ontwikkelingen achter de schermen.

De nieuwe VVV werkt met vrijwilligers waarmee ze aansluit op de vloedbeweging om mensen voor niets te laten werken. Vrijwilligers genoeg want iedere Kampenaar staat tenslotte toch te popelen om zijn stad te verkopen aan de bezoekers? Nou ja, verkopen – de opbrengsten vloeien naar middenstand en gemeente, die ze hartelijk bedankt met nog minder invloed op dat wat er echt toe doet. VVV zou dan staan voor Vrijwilligers Voor Vreemdelingen. Onderwijl dwalen de toeristen op de Oudestraat nog steeds rond. Geen VVV te bekennen. De Kampenaren verwijzen ze naar Tourist Info, die ze meermaals op de Oudestraat en om de hoek kunnen vinden. Het lukt ze niet om de toeristen naar de Stadskazerne te verwijzen want er is één ding vergeten. De naam van het nieuwe Kamper paradepaardje is oer-Nederlands en niet te vertalen. Wie schrijft een prijsvraag uit voor een klinkende naam in het weledele, hooggeachte Engels? Het kan altijd lelijker.

Mister M

Contact:
Krabbels@MrM.nl
Of (archief in eigen beheer):
http://www.Facebook.com/gekrabbel



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo