<< Ga terug

Leerlingen Ichthus College maken kennis met de onderwijspraktijk op CBS Het Stroomdal

Leerlingen Ichthus College maken kennis met de onderwijspraktijk op CBS Het Stroomdal

KAMPEN - In het kader van het Tutoringproject op CBS Het Stroomdal helpen havisten en vwo’ers van het Ichthus College Kampen basisschoolleerlingen verder die wat extra hulp kunnen gebruiken. Ze worden daarbij begeleid door een Pabo-student.

Tijdens een studiereis in Amerika zag de Hellendoornse organisatie voor christelijk primair onderwijs Stichting ‘Ieder kind telt’, hoe effectief het werken met tutoren in groepen is. De deelnemers deelden hun enthousiasme met collega’s van Pabo Windesheim in Zwolle. In samenwerking met de Stichting Openbaar Onderwijs Zwolle (OOZ) en de Stichting IRIS voor christelijk basisonderwijs in Kampen kwam vervolgens het Tutoringproject tot stand, met een subsidie van het Arbeidsmarktplatform PO.

“Op CBS Het Stroomdal werken we al met tutoren”, vertelt groepsleerkracht en initiatiefnemer Herma Steen. “Bovenbouwleerlingen helpen leerlingen uit de midden- en onderbouw met bijvoorbeeld lezen of het maken van een PowerPointpresentatie. Op het Ichthus College gebeurt het ook op die manier.” Teamleider Gerie ten Brinke van het Ichthus College was meteen enthousiast. “We werken sinds drie jaar nauw samen met Stichting IRIS, dus het lijntje was kort. Het idee om onze leerlingen kennis te laten maken met de praktijk, sprak ons aan. Op die manier kunnen ze nog beter voorbereid een vervolgopleiding kiezen. Ze volgen al snuffelstages in klas 2 en 3, maar dit is veel uitgebreider.”

Het project

Twee leerlingen uit havo 4 en vier vwo-leerlingen uit klas 4 en 5 zetten zich wekelijks een ochtend in om basisschoolleerlingen uit groep 6, 7 en 8 te ondersteunen bij rekenen en taal. Ze doen dit tijdens hun keuzewerktijd. In eerste instantie zouden deze leerlingen een pilot draaien van de herfst tot het einde van 2018, maar op verzoek van de leerlingen is het project verlengd tot en met het einde van het schooljaar. “Je hebt er als leerkracht ook echt wat aan”, zegt Herma. “Iedereen werkt mee en is enthousiast. Het vergt inzet van de groepsleerkrachten en goed overleg met de betrokken partijen. Het is een pilotproject, al doende leren we van en met elkaar.”

Meer zelfvertrouwen

“Het is leuk om hier bijles te geven”, zegt Kylie van den Brink uit gymnasium 4. “Het is lastig om een studiekeuze te maken, ik weet nog niet of ik de medische of de technische kant op wil. Maar het is heel goed om op zo’n manier kennis te kunnen maken met de praktijk. Het werkt echt, je leert er veel van, zoals omgaan met kinderen.” Wouter de Jong uit gymnasium 5 heeft ook geen spijt van de stage. “Het is leuk om kinderen te helpen met rekenen en lezen en dictee. Voor de klas staan is denk ik niet iets voor mij, maar dit is een prima manier om daar achter te komen.” Mart van de Kamp uit havo 4 heeft als korfbaltrainer ervaring met het begeleiden van kinderen. “Je leert heel veel van zo’n stage. Ik vind het hartstikke leuk. Kinderen die moeite hebben met lezen kan ik goed begeleiden, omdat ik zelf dyslexie heb. Dan weet je precies wat ze nodig hebben: extra tijd en geduld, en niet in paniek raken. Ik heb zelfs even echt voor groep 6 gestaan en de 27 kinderen een spellingsles gegeven. Super. Ik weet nog niet of ik iets in het onderwijs wil gaan doen, of misschien orthopedagoog wil worden.” Jeannette van der Spoel uit havo 4 was meteen enthousiast. “Ik twijfel tussen de pabo en verpleegkunde, dus dit kwam heel goed uit, het is een perfect initiatief. Je ziet de leerlingen groeien. En je merkt dat je zelf ook groeit. Je leert orde houden en waar je eerst zou stoppen, ga je nu door. Pabo-stagiair Ryan heeft ons goede tips gegeven: je moet overwicht hebben en consequent zijn. Door dit project heb ik meer zelfvertrouwen gekregen.” Ian Holtland uit gymnasium 5 weet al zeker dat hij iets met onderwijs wil gaan doen. “Misschien wil ik onderwijswetenschappen studeren, of middelbare schooldocent worden. Dit leek me een hele mooie kans om te ontdekken hoe basisschoolonderwijs werkt. Ik vind het heel erg leuk om mensen iets te leren en uit te leggen. Het is de kunst om het zo te doen dat de kinderen het begrijpen. Als het op de ene manier niet helpt, doe ik het op de andere manier. Dat moet je aanvoelen.” Carolien Faas uit 5 vwo weet nog niet wat ze gaat doen als ze haar diploma heeft gehaald. “Of je nu wel of niet het onderwijs in wil; deze stage is zinvol. Alleen al omdat je veel leert over jezelf. Zo heb ik ontdekt dat ik best ongeduldig ben en dat het een hele kunst is om op een goede manier tegen een leerling te zeggen dat hij een fout heeft gemaakt. Binnenkort ga ik van groep 7 naar groep 3, ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn.”Pabo-student Ryan van Lente vindt het leerzaam om de leerlingen te begeleiden. “Ik heb wel het gevoel dat ik kan bijdragen, ook omdat ik als student dichterbij ze sta, want het onderwijs verandert tegenwoordig heel snel. Bovendien kan ik mijn passie voor het beroep overbrengen.”

‘Ik vind lezen nu leuk!’

Joan, Luuk en Marlouke uit groep 6 krijgen bijles van Jeannette en Carolien: “Wij hebben moeite met lezen, daarom krijgen wij wat extra aandacht. Ze helpen ons om sneller en beter te lezen, dat is fijn. We vinden het leuk dat onze school dit doet.” Joep is ook hartstikke blij met de hulp. “Het ging eerst niet goed met lezen. Ik vond het stom. Maar door de extra aandacht begon ik het steeds leuker te vinden. Nu lees ik thuis ook vaak boeken, zoals Het Leven van een Loser.”Matthia kan goed lezen, maar wordt geholpen bij rekenen door Mart. “Al die getallen zijn best moeilijk en het is fijn dat Mart het extra uitlegt. Dat helpt echt.” Dankzij Ian begreep Lisanne uit groep 8 ineens hoe het moet met staartdelingen. “Ian legt het heel geduldig en simpel uit, zodat ik het begrijp. Ook de keersommen lukken nu goed, ik kan nu 7,89 maal 0,5 uitrekenen. Dat vind ik fijn, want ik wil graag naar TL op het Ichthus College. Door Ian weet ik dat ik het best kan, daar ben ik wel trots op!”

Vervolg

Het Tutoringproject zal waarschijnlijk een vervolg krijgen en uitgebreid worden. “De Pabo-stagiairs krijgen een cursus waardoor ze de vo-leerlingen nog beter kunnen begeleiden”, zegt Herma. Daarnaast is er de mogelijkheid dat ze leerlingen gaan begeleiden, die extra uitdaging nodig hebben. Stichting IRIS is enthousiast en wil kijken of het project ook op andere basisscholen in Kampen ge├»ntroduceerd kan worden. Het leuke is dat Wouter, een van de vo-leerlingen, heeft voorgesteld om als ambassadeur op het Ichthus College leerlingen te gaan werven voor het project.”



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Brug

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement