<< Ga terug

Column: Hoe kiezen anderen hun nieuwe vestigingslocatie?

Advertorial

Column: Hoe kiezen anderen hun nieuwe vestigingslocatie?

Stel… u als ondernemer wilt uw bedrijf uitbreiden of verplaatsen. Hoe komt u dan aan informatie over het vestigingsklimaat in andere gemeenten? In de Verenigde Staten is daar onderzoek naar gedaan. In het rapport ‘Winning strategies in economic development marketing – 2014: A view from corporate America’ heeft Development Counsellors International op een rijtje gezet welke bronnen ondernemers gebruiken om informatie te vinden over mogelijke nieuwe bedrijfslocaties.

Conclusie: de meeste Amerikaanse ondernemers laten zich vooral leiden door informatie die ze van collega’s uit de sector krijgen, artikelen die ze in kranten en magazines lezen en door de informatie die ze verzamelen tijdens zakenreizen.

Als ik zulke lijstjes zie denk ik meestal twee dingen:

• Dit zijn uitkomsten van een enquête, waarbij mensen hun eigen gedrag moeten inschatten. Dat vind ik vaak een gevaarlijke methode, omdat heel veel mensen minder zelfkennis hebben dan ze denken. Hun feitelijke gedrag is vaak heel anders dan wat ze zeggen of van plan zijn.

• Dit is een onderzoek uit de Verenigde Staten. In hoeverre zouden de uitkomsten in Europa (of nog beter: Nederland) anders zijn? De kans is best groot dat daar verschillen in zitten.

• Ik zou daarom graag een weddenschap afsluiten met een onderzoeker in Nederland over de volgende stellingen:

• Nederlandse ondernemers laten zich minder leiden door zakenreizen dan Amerikanen

• Nederlandse ondernemers gebruiken meer informatie van internet dan Amerikanen

• Ondernemers denken dat ze zich niet of nauwelijks laten beïnvloeden door reclame, maar de praktijk is anders: goede reclame kan heel effectief zijn.

• En wat moet u nu doen met uw verhuisplannen? Een paar tips op basis van het onderzoek en mijn eigen ervaringen:

• Weet wat u wilt. Er is informatie genoeg, maar het is belangrijker dat u de juiste vraag stelt voor u een antwoord krijgt waar u niets aan heeft.

• Vraag niet alleen collega-ondernemers uit uw branche, maar neem ook contact op met andere ondernemers ter plaatse. Wat zijn hun ervaringen? Waarover zijn zij wel en niet tevreden?

• Zoek online. Vroeger moest u overal fysiek naartoe, nu kan iedereen met de tablet op schoot harde data en zachte factoren op een rijtje zetten. Bekijk niet alleen de standaard promotie video’s maar ook interviews met lokale ondernemers. Check de ‘MKB vriendelijkste gemeente’ ranking en andere lijstjes. En begin natuurlijk op www.vestigingsfactoren.nl.

Als u hulp nodig heeft en denkt dat deze citymarketeer te vertrouwen is, neem dan gerust contact op met me. Bel me op 06-17453490 of mail r.tameling@kampenpartners.nl.

Roeland Tameling
Citymarketeer Kampen



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo