<< Ga terug

Coco's Droom komt uit: Autocoureur voor een dag

Coco's Droom komt uit: Autocoureur voor een dagCoco's Droom komt uit: Autocoureur voor een dag

KAMPEN - Twee dagen na de gouden race van Max Verstappen beleefde ook de 11-jarige Coco Huiberts uit Kampen de race van haar leven. Haar rolstoel werd op het circuit van Zandvoort ingeruild voor een rode Ferrari van Race Planet, waarmee een droom uitkwam. “Dit is het gaafste wat ik ooit heb meegemaakt.”

Dinsdag 17 mei 2016. Voor Coco een dag om nooit te vergeten. De dag dat ze zich een echte autocoureur mag noemen. Samen met coureur Sebastiaan Bleekemolen, viervoudig winnaar van de Clio Cup, scheurt ze over het Zandvoortse circuit. Niet zomaar, maar voor Spieren voor Spieren. De stichting waarvan Coco al een aantal jaar ambassadeur is. “Want het is heel belangrijk dat er geld wordt ingezameld, om onderzoek te doen naar spierziekten”, vertelt Coco, die lijdt aan de spierziekte SMA type 2. “Hopelijk kunnen ze een medicijn vinden voor kinderen in een rolstoel.”

Genieten

Als de Ferrari na een aantal ronden met brullende motor weer de pits in rijdt, straalt Coco van oor tot oor. Hoe gaaf het was, op de schaal van één tot tien? “Elf!”, glundert ze. “Dit is het gaafste wat ik ooit heb meegemaakt.”

Na afloop staat Coco nog een verrassing te wachten: uit handen van Sebastiaan Bleekemolen neemt ze het eerste exemplaar in ontvangst van TurBo. Dit kinderboek, dat te bestellen is via www.turbo-boek.nl, is speciaal gemaakt voor Coco door schrijver Annemarie van der Eem en illustrator Michèle van den Berg. Een verhaal over Bo, die niets liever wil dan racen op het circuit van Zandvoort. In een rode Ferrari. Precies wat Coco deze middag heeft gedaan.

Coco heeft nog wel een boodschap voor de verzamelde pers in de pits. “Allemaal het boekje kopen, voor Spieren voor Spieren!” De opbrengst van TurBo gaat naar deze stichting, voor onderzoek naar spierziekten. Voor kinderen als Coco. www.turbo-boek.nl

Over Coco

TurBo is geïnspireerd op Coco Huiberts. Door haar spierziekte kan ze veel dingen niet die voor andere kinderen vanzelfsprekend zijn, zoals lopen, staan, rennen of haar vinger opsteken in de klas. Wat ze wel kan? Racen. Want zoals Coco zegt: ‘Ik hou van alles wat snel gaat. Vooral als ik er zelf in zit!’

Over TurBo

De organisatie over het boek: "TurBo is een grappig en spannend kinderboek, met in de hoofdrol de stoere Bo. Net als Coco is Bo gek op racen in haar elektrische rolstoel. Ineens krijgt Bo de kans om écht te racen, met een Formule 1-coureur in een rode Ferrari. Maar dan moet ze wel een wedstrijd winnen: wie haalt het meeste geld op voor het goede doel? Samen met haar vriendin Kato zet Bo alles op alles. Maar ook hun klasgenoot Miel heeft zijn zinnen gezet op de prijs. Gaat het Bo en Kato lukken? En kun je eigenlijk wel racen als je in een rolstoel zit?"

TurBo (56 pagina’s, 12,5 x 18,5 cm) is geschreven door Annemarie van der Eem. Komend jaar verschijnt haar eerste prentenboek bij Lemniscaat, waarvoor ze de teksten heeft geschreven. De illustraties van TurBo zijn gemaakt door Michèle van den Berg.



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo

Welkom op De Brug

Op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming worden cookies als persoonsgegevens beschouwd. Op deze website wordt van cookies gebruik gemaakt. Verdere informatie hierover kunt u vinden in ons privacystatement & cookiestatement. U wordt hierbij verzocht om kenbaar te maken dat u met het gebruik van cookies instemt.



Lees ons privacystatement

Lees ons cookiestatement