<< Ga terug

Alle winkels mogen open op zondag (in Zwolle)

Alle winkels mogen open op zondag (in Zwolle)
Foto: Erik-Jan Berends

(door Erik-Jan Berends)

BINNENSTAD – Waar in Kampen het openstellen van één supermarkt op zondag nog zwaar bevochten wordt, is in Zwolle vorige week door politiek het besluit genomen dat alle winkeliers vanaf augustus hun deuren iedere zondag mogen openen. Gerard van Dooremolen, voorzitter van winkeliersverenging Citycentrum, steekt zijn enthousiasme niet onder stoelen of banken. “Zwolle gaat een nieuwe fase in, dit is onomkeerbaar.”

Het is 2009 als de voormalig wethouder naar Duitsland vertrekt en daar een camping begint. Als hij in februari 2017 terugkomt in Zwolle ervaart hij dat er veel ten goede is veranderd: “De gezelligheid, de sfeer in de stad, er is veel te beleven, de kwaliteit is goed en er zijn mooie winkels in het centrum”, somt Van Dooremolen op. Vanaf het moment dat hij voorzitter wordt van Citycentrum gaat hij meteen aan de slag met de koopzondag. “Ik wilde er in alle rust mee beginnen en – zeker zo voor de gemeenteraadsverkiezingen – geen olie op het vuur gooien”, onthult hij zijn strategie. “Het moest geen welles-nietes spel worden. Je kan zo’n discussie winnen met de grootste mond, maar ik vind dat je als winnaar vooral ook een soort van gelijk moet hebben.”

Onderzoek

De voorzitter laat Landstede-studenten nog voor de gemeenteraadsverkiezingen een onderzoek doen naar ondernemersvrijheid. Ze bezoeken 243 winkeliers, voornamelijk in de binnenstad. Daaruit bleek volgens Van Dooremolen dat 63 procent voor ondernemersvrijheid was, ook met de vertaling naar elke zondag open. Van de respondenten antwoordde 37 procent ook voor ondernemersvrijheid te zijn, maar niet de behoefte had iedere zondag open te gaan. Van de ondernemers gaf 12 procent te kennen nooit op zondag te willen openen.

Respect

Van Dooremolen gaat bij alle ondernemers op bezoek om te vertellen waarom de mogelijkheid voor de koopzondag er nu is en gaat ze vragen wat hun wensen en ideeën zijn. In samenwerking met ZwolleFonds doet hij dat ook bij de horeca om te vragen hoe zij met hun openingstijden op zondag willen omgaan. De voorzitter: “We streven naar een goede samenhang, zodat winkelend publiek ook goed weet waar ze aan toe is. Vanuit de bestuursvergadering, afgelopen dinsdag, geven we het advies om de winkeldeuren op zondag van 13.00 tot 17.00 uur te openen. Er is ondernemersvrijheid, dus als iemand een speciale actie heeft en om bijvoorbeeld om zes uur ’s morgens wil openen, kan dat. Ons advies komt ook voort uit respect voor kerkelijk publiek.”

Het bericht vanuit de kerken dat ze op zondag langer willen openen, juicht de voorzitter toe. “Ik vind het een mooi antwoord; zij zien ook een kans. Ik zie het ook wel zitten in overleg te gaan met de kerken. Overigens is in de Grote Kerk heel veel mogelijk. Veel popmuziek is bijvoorbeeld gebaseerd op orgelmuziek. Wat zou het mooi zijn om concerten te organiseren met het beroemde Schnitger-orgel als basis. Tegelijkertijd moeten we niet alles willen bedenken. Veel activiteiten houden op zaterdag op. Die kan je straks een dag langer laten duren. Je kunt ook koppelingen maken met bestaande activiteiten. Bovendien heeft Zwolle zoveel creatieve mensen, daar komen genoeg ideeën uit. Fijn is dat de gemeente graag wil meewerken.”

Omzet

In een algemene ledenvergadering op 12 oktober informeert het bestuur van Citycentrum haar hele programma. Ondertussen spreekt Van Dooremolen de wethouder van cultuur en culturele- en onderwijsorganisaties. “Met hen willen we zorgen voor doorloop op zondag, waardoor meer mensen naar Zwolle komen.” Dat de uitgaven van consumenten verschuiven en ze door een koopzondag niet meer besteden – zoals tegenstanders vaak beweren – bestrijdt hij. “Het is bewezen dat ondernemers tussen de 6,8 en 15 procent meer omzet draaien door een koopzondag. Dat gaan we hier ook meemaken. Kopen is vooral een gemoedstoestand; als mensen zich goed voelen, gaan ze makkelijker kopen.” Van Dooremolen verwacht dat het een jaar à anderhalf jaar duurt voordat de koopzondag voor ondernemers een routine wordt. “Sterker nog, ik denk dat ondertussen een belangrijk deel van de 37 procent ook open gaat omdat de koopzondag leuk is en omzet oplevert.”



Op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Like ons ook op Facebook!

Ontworpen door BCO Reclameburo